Pentru ca ma consider inca incepator intr-ale alergatului si pedalatului pe timp de iarna, nu de putine ori caut pe net tot felul de articole care sa-mi raspunda la unele nelamuriri pe care le am. Uneori gasesc si e ok sa stii cum sa te-mbraci, ce trebuie sa faci pe distante lungi sau care este metoda cea mai populara pentru a nu-ti ingheta picioarele, de a te hidrata sau hrani pe bicicleta. Asa e si cu soferia… Iar aici lucrurile sunt mult mai importante decat o alergare sau o pedalare confortabila. In masina, totul tine de a ajunge in siguranta din punctul A in punctul B, cu tot cu familia, dar si lasandu-i intacti pe cei din jur.

Eu consider venirea zapezii un motiv de mega bucurie. Condusul pe timp de iarna imi place, evident atunci cand am masina echipata corespunzator. Imi aduc aminte si acum primele mele gume de iarna primite de ziua mea prin ’99, care vara stateau la loc de cinste in camera mea si asta nu pentru ca n-as fi avut unde sa le depozitez 🙂


Ca traim intr-o tara in care autoritatile nu sunt pe faza, nu trebuie sa mai subliniem. Iar tocmai pentru ca stim acest lucru trebuie sa ne luam masuri de siguranta. Eu am simtit-o pe propria-mi piele atunci cand am stat blocat in zapada 16h intre Buzau si Mizil, iar primii care au venit sa incerce sa faca ceva au fost cei de la Clubul de Offroad din Buzau. Multumiri retroactive! 🙂

Eu fac asa si va sfatuiesc si pe voi:

– inainte de a pleca la drum, oricat de greu ar fi, deszapezesc masina si apas butonul de dezaburire al geamurilor, dar si pe cel de dezghetare a lunetei
– a devenit un cliseu, dar este perfect adevarat – anvelopele de iarna sunt un ‘must’ atunci cand temperatura scade sub 7 grade, indiferent daca asfaltul e uscat sau doar ud
– o anvelopa de iarna produsa de o firma de prestigiu iti ofera garantia ca poti folosi acel set de anvelope minim 3-4 ierni, si ca in spatele ei se afla sute de ore de cercetare si teste; nu recomand anvelopele ‘no name’ pentru ca doar te amagesti ca ai anvelope M+S, dar ele nu te vor ajuta la nevoie
– nu uita sa tii in masina o lopata (eventual una usoata Fiskars), o matura cu coada pentru curatarea geamurilor si a plafonului si/sau o racleta care are perie
– nu las zapada pe plafon pentru ca la viteza poate zbura pe parbrizul celui din spate sau daca franez imi poate veni mie pe parbriz si nu mai pot vedea, iar un accident este iminent
– manusile si fesul nu lipsesc de pe usa masinii mele
– aberatia conform careia masinile 4×4 n-au nevoie de anvelope de iarna trebuie ignorata si tratata ca atare; chiar si masina 4×4 trebuie sa vireze sau sa franeze, cu toate ca am vazut un nene care nu reusea sa iasa cu Touaregul din parcare, desi stratul de zapada era foarte mic din cauza ca avea gume de vara
– anvelopa de iarna trebuie sa aiba presiunea corecta indicata de producator pe stalpul masinii; o anvelopa cu presiune mica nu va fi mai eficienta!!!
– folosesc stopurile si proiectoare de ceata doar atunci cand e necesar (cand e ceata, viscol sau furtuna) Cand merg ‘bara la bara’ le opresc ca sa nu-i deranjez pe cei din jur
– port centura, iar fi-miu este asigurat in scaunelul lui; dezactivez airbag-urile pentru ca i-ar putea fi fatale la un eventual impact
– ma dezbrac de geaca dupa ce s-a incalzit in masina pentru ca gulerul inalt si gluga imi pot reduce din vizibilitate si-mi pot intarzia reactiile in caz de urgenta
– nu conduc cu manusi groase cu care n-as putea, in caz de urgenta, sa manevrez volanul
– incerc sa anticipez ce face fiecare din jurul meu si sunt constient ca o masina de peste 1.5T se opreste si vireaza destul de greu in conditii de aderenta scazuta, indiferent ca am anvelopele potrivite sau ca sunt pilot de raliu – fizica nu poate fi invinsa!
– cata vreme e zapada pe jos stiu ca am aderenta, dar intru in sistemul de avarie atunci cand vad negru – de cele mai multe ori, pe timp de iarna, negreala = gheata, iar fara cuie nu poti avea aderenta; in tara noastra, anvelopele cu cuie sunt interzise, doar in tarile nordice sunt acceptate
– daca un drum e acoperit cu zapada si s-au format linii negre de la trafic, ramai pe cat posibil pe zapada pentru a nu risca sa dai de gheata

As mai adauga ca e foarte important sa cunosti reactiile masinii tale. De aceea recomand sa gasesti un loc viran (nu in parcare la Mall, nu in Piata Victoriei, nu pe drumul public!!!) unde poti experimenta derapajul, franarea si accelerarea in conditii de aderenta scazuta. Facand asta, atunci cand iti ‘va pleca’ masina nu te vei speria, ci vei sti foarte bine ce ai de facut.

Pentru unii, mersul pe zapada este o placere! Iata:

Keep calm and drive safe and gentle.
Alex